ORLICKOÚSTECKO – Oblíbená turistická atrakce v podobě pravidelných letních jízd historických parních vlaků se vrací i v letošním roce, a to hned s řadou novinek. Po loňském ročníku, který byl poznamenaný koronavirovou pandemií vyrazí parní vlaky opět každou sobotu v průběhu celých letních prázdnin. Změn dozná také trasa a na cestující čeká řada novinek. Ty si Pardubický kraj připravil ve spolupráci s Muzeem starých strojů a technologií, které jízdy zajišťuje.
„Vzhledem k ohlasům, které každoročně na jízdy parních vlaků máme, jsme se rozhodli pokračovat i v letošním roce, a to ve spolupráci s Muzeem starých strojů a technologií. Loňský ročník byl poznamenaný protiepidemickými opatřeními, a tak jsme odjeli pouze srpnové jízdy. Letos vyjedeme každou sobotu od 3. července až do 28. srpna. Speciální jízda se pak uskuteční 18. září na den otevřených dveří muzea,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Drobných změn dozná trasa parních jízd. „Vzhledem k tomu, že se nám podařilo vyjednat se Správou železnic a Českými drahami využití depa v Dolní Lipce, bude trasa vedena právě odsud do Ústí nad Orlicí, následně až do Hanušovic, z nich zpět do Ústí nad Orlicí a budeme končit ve večerních hodinách opět v Dolní Lipce,“ řekl hejtman Netolický.
Muzeum starých strojů a technologií má pro cestující připraveno hned několik novinek. „Největší novinkou je nasazení lokomotivy řady 555.0153, které se lidově říká Němka. Stroj je v majetku společnosti KHKD a pro tento projekt je pronajat našemu muzeu na šest let. V těchto dnech finišuje velká oprava kotle, kterou jsme zahájili v prosinci loňského roku,“ řekl Michal Bednář z Muzea starých strojů a technologií v Žamberku s tím, že Němka se bude pravidelně střídat s lokomotivou 431.032, která je označována jako Ventilovka.
Další novinky se týkají jednotlivých vozů. „Díky navázání spolupráce se společností KHKD bude také možné nasadit vůz třetí třídy z roku 1910, který v loňském roce prošel celkovou obnovou vnějšího laku. Interiér tohoto unikátního vozu je naopak zachován s krásnou patinou dokumentující jeho víc než 110 let trvající historii,” uvedl Michal Bednář. Druhým vozem bude restaurovaný služební vůz z roku 1916, jehož oprava právě v naší režii probíhá. „Vůz bude uzpůsoben jako bufetový a bude také sloužit pro přepravu jízdních kol a kočárků,” doplnil Bednář s tím, že díky zařazení těchto dvou nových vozů bude kapacita soupravy navýšena na cca 300 sedících cestujících.
Další informace včetně detailního jízdního řádu či ceníku jízdného budou brzy zveřejněny na stránkách Pardubického kraje www.pardubickykraj.cz/historicke-vlaky