PARDUBICKÝ KRAJ – Hejtman Martin Netolický a náměstek pro oblast dopravy Michal Kortyš se dnes s vedením Českých drah seznámili v Lounech s motorovými nízkopodlažními vozidly typu RegioSpider od společnosti Stadler. Národní dopravce jich pořídil celkem 22 a Pardubický kraj má zájem o 11 z nich. Vozidla by se po plánované modernizaci mohla v kraji objevit na trati v průběhu roku 2023. První z vozidel dnes vyrazilo v rámci zkušebního provozu na trati z Loun do Postoloprt.
„Pro modernizaci vozového parku na naší regionální železnici řešíme pořízení 11 vozidel typu RegioSpider od společnosti Stadler. Vozy jsou pro nízkopodlažní s maximální rychlostí 120 kilometrů za hodinu. Vozy s kapacitou pro 71 cestujících nabídnou prostorný interiér, bezbariérový přístup a dostatek místa pro přepravu kočárků, jízdních kol i rozměrných zavazadel,“ uvedl hejtman Martin Netolický. Podle něj je dobrou zprávou, že vozidla pro kraj budou v regionu také udržována. „Vedení Českých drah přislíbilo, že běžná údržba vozidel pro náš kraj bude řešena v rámci depa v České Třebové, což je jednoznačně dobrá zpráva pro zaměstnanost v regionu,“ řekl hejtman.
Náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš upozornil, že postupné vyřazování vozidel 810 a 814 souvisí mimo jiné s modernizací zabezpečení na železnici. „V našem kraji je celá řada regionálních linek navázána na hlavní koridorovou trať, kde bude systém zabezpečení ETCS povinný již od 1. ledna 2025. Proto ve spolupráci s Českými drahami děláme vše proto, aby modernizovaná vozidla mohla být nasazena již od roku 2023,“ řekl Kortyš, podle kterého vozy 810 a 814 sloužily svému účelu dobře. „Rozhodně to není tak, že bychom na staré motoráky nadávali. Ve své době splnily svůj účel a odvedly velký kus práce a měli bychom jim poděkovat za statisíce najetých kilometrů. Doba se však posouvá a nostalgie musí stranou,“ řekl náměstek Kortyš.
České dráhy v současnosti provozují 33 motorových vozů Stadler RS1 pod názvem RegioSpider. „Koncem roku 2020 jsme v Německu pořídili 22 vozidel Stadler RS1. Před nasazením v Pardubickém kraji projdou vozidla ještě modernizací s prvky tzv. bohemizace tak, aby splňovala všechny podmínky pro provoz na české železnici. Při plánované modernizaci vlaky ještě dostanou Wi-Fi a upravený audiovizuální informační systém. České dráhy dále poptávají instalaci klimatizace, elektrických zásuvek, přečalounění sedaček a přelakování do korporátních barev,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod. Kromě Pardubického kraje budou nová vozidla nasazena také v Ústeckém kraji. „O odběru dalších 11 vozidel nyní jednáme s Ústeckým krajem s tím, že valná většina by měla být nasazena na lince U11 mezi Českou Lípou a Postoloprty,“ doplnil Jiří Ješeta.