PARDUBICKÝ KRAJ – Letní jízdy historického parního vlaku na Králicku a Orlickoústecku měly u cestujících velký ohlas. V rámci devíti letních jízd bylo prodáno 4 831 jízdenek a to bez malých dětí, kterým nebylo nutné jízdenky pořizovat. Nyní si Pardubický kraj ve spolupráci s Muzeem starých strojů a technologií v Žamberku připravil pro fanoušky železniční nostalgie mimořádnou jízdu, díky které se mohou podívat i za hranice. V sobotu 30. října se parní express vydá z Ústí nad Orlicí přes Letohrad a Lichkov až do Polska, kde zastaví v Kladsku, městě Dzierżoniów a dojede až do železničního muzea ve Slezské Javořině.
„Tato jízda je symbolická, protože je součástí našeho plánu na vybudování železničního muzea v Dolní Lipce ve spolupráci s Muzeem starých strojů a technologií v Žamberku a polskými partnery. Chtěli bychom připravit projekt pro uplatnění v operačním programu Interreg Česká republika – Polsko, tedy projekt financovaný z evropských fondů. Prvním krokem je podpis memoranda o spolupráci s našimi polskými partnery, což bychom rádi učinili právě v rámci této jízdy, která spojí Ústí nad Orlicí s polskou Slezskou Javořinou, kde se nachází velké železniční muzeum,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Přesný jízdní řád vlaku je v tuto chvíli upřesňován. Cestující se však budou moci těšit na parní expres, který jezdil na trase z Ústí nad Orlicí do Lichkova a do Hanušovic v průběhu letních prázdnin. „Předpokládáme, že bychom vyrazili z Ústí nad Orlicí v půl deváté ráno a přes Letohrad a Lichkov bychom se dostali do Polska, kde bychom se přes Mezilesí a Kladsko dostali do města Dzierżoniów a pokračovali do našeho partnerského železničního muzea ve Slezské Javořině a v odpoledních hodinách bychom se vraceli zpět s tím, že příjezd do Ústí nad Orlicí očekáváme okolo osmé hodiny večerní zpět. Je to ideální šance nejen pro rodiny s dětmi podívat se do tohoto muzea,“ uvedl Michal Bednář z Muzea starých strojů a technologií ze Žamberka.
Sbírka železničního muzea ve Slezské Javořině se skládá z více než 150 železničních vozidel od let 1880 do 70. let minulého století. Sbírka obsahuje mimo jiné více než 40 parních lokomotiv německé, polské, americké a anglické výroby, dieselových a elektrických lokomotiv a sbírku vagónů a specializovaných železničních vozidel.
Více informací bude doplněno v průběhu příštího týdne na www.pardubickykraj.cz/historicke-vlaky