PARDUBICKÝ KRAJ – Od 11. prosince začnou autobusy v regionu jezdit podle nových jízdních řádů, které budou platit po celý příští rok. Jejich příprava trvala několik měsíců a dopravní technologové se do nich pokusili v maximální míře zapojit zpětnou vazbu od veřejnosti.
„Dostali jsme desítky podnětů od starostů i samotných cestujících. Pokusili jsme se v rámci našich možností vyjít jejich připomínkám maximálně vstříc. V nových jízdních řádech neškrtáme žádné spoje, veškeré změny jsou vyvolané požadavky obcí na úpravy časů a návazností, zejména u linek, kterými jezdí děti do škol. BusLine bude v pracovních dnech odjíždět přibližně 1580 spojů, celkem jich v tyto dny vypravíme zhruba 3200. Další dílčí změny se plánují k březnu příštího roku a opět budeme vycházet ze zpětné vazby od cestujících,“ uvedl ke změně jízdních řádů náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš. Již od 1. října došlo k částečným úpravám řádů, Pardubický kraj reagoval na připomínky veřejnosti například posílením spojů na trasách Vysoké Mýto-Chrudim, Česká Třebová-Litomyšl, Lanškroun-Letohrad a Svitavy-Litomyšl.
Pro rok 2023 počítá samospráva s rozsahem autobusové dopravy v objemu 16,55 milionu kilometrů, u drážní přepravy se jedná o 5,06 milionu vlakokilometrů a v případě trolejbusů o 130 tisíc kilometrů. „Objemy dopravy držíme na stávající úrovni. Je to dané hlavně kvůli uzavírkám, které nás v roce 2023 čekají kvůli výstavbě dálnice D35,“ dodává Michal Kortyš. Podle náměstka je však do budoucna optimalizace objemu dopravních spojů nejenom v autobusové dopravě nutností. „Zajištění základní dopravní obslužnosti je služba. Některé linky si na sebe vydělají, některé ne a náklady na jejich provozování musí kraj hradit. S kolegy to chápeme, bereme jako realitu a službu státu občanům. Ale náklady na dopravu se neustále zvyšují a do budoucna to není udržitelné. A to nejenom kvůli nárůstu cen pohonných hmot, ale i tomu, že na pracovním trhu v ČR chybí dle odhadů až 15 tisíc profesionálních řidičů. Proto v příštích letech budeme po dohodě s městy a obcemi snižovat celkový objem odjetých kilometrů. Zdůrazňuji, že to bude na základě dohody se samosprávami. Zaměříme se například na spoje, kterými jezdí jen pár cestujících. Místo autobusů, kterými jede jen pár osob a jejich provoz je silně neekonomický zvažujeme zavedení jiné, například poptávkové dopravy,“ přibližuje záměr náměstek Kortyš.
Pardubický kraj ročně zajišťuje dopravní obslužnost v objemu 16,55 milionu kilometrů. Tato čísla dlouhodobě rostou, v roce 2010 bylo odjeto 13,14 milionu kilometrů, o pět let později se jednalo již o 15,82 milionu kilometrů. V roce 2021 dosáhly náklady na autobusovou dopravu výše 500 milionů korun a s ohledem na inflaci a zvyšování cen bude letošní rok pravděpodobně stát ještě více. Pro rok 2023 samospráva předběžně počítá s úhradou ztráty z provozování základní dopravní obslužnosti autobusovou dopravou ve výši 510 milionů korun. U drážní dopravy se jedná o částku 601 milionů a v případě trolejbusů má předpokládaná ztráta dosáhnout výše 6 milionů.