PARDUBICE – Přísun prostředků do oprav a rekonstrukcí silnic bude zřejmě v letošním roce rekordní, ale vzhledem ke stavu silnic II. a III. třídy to stále nestačí. Začaly modernizace sedmi úseků silnic, které budou hrazené z evropských fondů. Podařilo se získat kompenzaci za povodňové škody na silnicích. V posledních dnech navíc náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Jaromír Dušek vyjednal na Ministerstvu dopravy dotace na škody způsobené minulou zimu na krajských silnicích. Daří se to proto, že silničáři mají připravené projekty, které jsou už odsouhlasené samosprávou, což nebývá jinde zvykem.
„Letní měsíce byly na našich silnicích velmi rušné. Zahájili jsme velké stavby, na které se na řadě míst už dlouho čekalo a teď se na ně konečně v rámci projektů Regionálního operačního programu dostalo,“ říká náměstek Jaromír Dušek. „Například v Králíkách se značně zvýšil podíl dopravy i díky novým rekreačním kapacitám na Dolní Moravě a modernizace silnice směrem na křižovatku Červený Potok byla víc než nutná. Lidé sice letos musí překousnout určité nepohodlí, ale věřím, že výsledek nakonec ocení,“ dodává Dušek.
Do projektů financovaných z Evropské unie patří také modernizace ulic Teplého, Jana Palacha a 17. listopadu v Pardubicích, rekonstrukce povrchů silnic v Horní Čermné a Dolní Čermné, průtah Dašicemi a Chornicemi a modernizace úseků Polička – Sebranice a Třebařov – Staré Město. Největší stavba, Nový Dvůr – Nerozhovice, bude zahájena v příštím roce. Většina uvedených staveb bude hotová v průběhu roku 2014 nebo na začátku roku 2015. Jejich celková hodnota v plánovaných cenách je přibližně 550 milionů korun.
Částku 122 milionů korun získal Pardubický kraj na odstraňování povodňových škod na silnicích od Státního fondu dopravní infrastruktury. Ze svého rozpočtu k tomu přidá ještě dalších 21 milionů. Přestože červnové povodně nezasáhly kraj v tak velkém měřítku jako jiné regiony České republiky, stačila velká voda na silnicích napáchat stamilionové škody. Nejvíce byly postiženy nejen kryty vozovek, ale především mosty a opěrné zdi a také podloží silnic, a to zejména na Chrudimsku a Pardubicku.
Správa a údržba silnic Pardubického kraje provedla monitoring stavu povrchů silnic II. a III. třídy po zimě 2012/2013. „Ze zprávy vyplývá velmi závažný stav krajských silnic. Na jeho celkové řešení nemáme jako zřizovatel prostředky,“ uvádí Jaromír Dušek. Velkoplošné výspravy a opravy havarijních úseků vyčíslili silničáři na 340 milionů korun. Ministerstvo dopravy vyčlenilo na tyto účely pro celou republiku 600 milionů korun. „Díky připraveným projektům můžeme usilovat o maximální možnou částku z této sumy,“ komentoval situaci Dušek. K havarijním úsekům patří v Pardubickém kraji například silnice Starý Dvůr – Třemošnice, Luže – Štěpánov, Litomyšl – Němčice a další.
Do majetku krajů připadly silnice II. a III. třídy v roce 2002 převodem od státu. Částky určené na jejich správu z rozpočtového určení daní jsou však zhruba na polovině potřeb. Bez dlouhodobého přísunu prostředků bude podle silničářů velké množství povrchů silnic kolem roku 2020 v havarijním stavu, a to nejen v Pardubickém kraji.