ÚSTÍ NAD ORLICÍ – Ve městě zavedli novinku, která hasičům ulehčila cestu k zásahům. Díky takzvané “Červené vlně” mohou nyní světelnými křižovatkami projíždět rychleji a bezpečněji.
V roce 2015 vyjížděli profesionální hasiči z územního odboru Ústí nad Orlicí k více než dvěma tisícům událostí. Zatímco na základně se nemuseli potýkat s žádnými časovými prodlevami, na silnici byla situace složitější. “Průjezd městem Ústí nad Orlicí je komplikovaný, ta komunikace je velmi frekventovaná s hustou dopravou. Naše vozidla jsou velká a těžká, takže není úplně snadné se v tomto provozu pohybovat,” uvedl ředitel ÚO HZS Ústí nad Orlicí Roman Studený.
Díky změně v systému světelné signalizace na průtahu Ústím nad Orlicí si nyní hasiči při výjezdu mohou nastavit takzvanou “Červenou vlnu”. “Znamená to, že hasiči si mohou vzdáleně přímo z vozidla nastavit průjezd městem, kdy na všechna světla na semaforech nastoupí červená, a oni projíždějí na červenou,” přiblížil způsob fungování systému jednatel městské společnosti zajišťující světelnou signalizaci Martin Pirkl.
Řidiči zasahujících vozidel se tak vyhnou problematickým dopravním situacím, k nimž docházelo v nedávné minulosti. “Když jedete v protisměru a proti vám je zelená a jedou auta, tak je to dost komplikované. Kolegové se dostávali do situace, kdy museli zastavit a pustit ta auta, která jedou tak, jak mají,” popsal předchozí praxi uvedl ředitel ÚO HZS Ústí nad Orlicí Roman Studený.
Na konci roku 2015 byl spuštěn zkušební provoz systému, jenž hasičům umožní ušetřit čas, který by jim mohl chybět při samotném zásahu. “V průběhu ledna se začalo jezdit k ostrým výjezdům, takže vše už je vyzkoušené. Podle slov našich řidičů ten systém plní svou funkci až nadmíru,” zhodnotil za hasiče Roman Studený.
Průjezd křižovatkami je tak bezpečnější jak pro hasiče, tak pro ostatní účastníky silničního provozu. Systém je nastaven tak, aby se motoristé stojící na červenou dlouho nezdrželi. “Proběhlo doladění, dá se říct vteřinové nastavení. Řidiči v podstatě budou na křižovatce čekat od minuty do dvou,” uzavřel způsob fungování systému jednatel městské společnosti zajišťující světelnou signalizaci Martin Pirkl.