ÚSTÍ NAD ORLICÍ – Obnova železničního uzlu v Ústí nad Orlicí byla slavnostně ukončena. Zatím co, koncem března 2013 poklepávali politické špičky kraje, města a zástupci dodavatele a investora kolejnici, o tři roky později, kdy už dávno měl být železniční uzel v Ústí nad Orlicí hotov, bylo osobností stříhající pásku poskrovnu.
Největší problém při stavbě dělal propad nástupišť zaviněný špatným podložím. “Původně bylo ukončení 30. 6,. protáhlo se to do 30. 10. a to bylo z důvodu té sanace nástupišť,” řekl pro OIK TV stavbyvedoucí Jaroslav Strnad. A nejen to, ani se nové nádraží nepodařilo zkolaudovat. Podle investora, tedy SŽDC, se jedná o standardní postup, kdy se kolauduje až po uplynutí zkušební lhůty. Už nyní jsou patrné závady na novém díle, podle chybí dokonce i padesát metrů protihlukové stěny.
Nádraží již prošlo velkou zkouškou z řad cestujících, kteří kritikou nešetřili. Stejně tak i politici. “Možná by přece jenom ta diskuze s uživateli měla být do budoucna větší, aby mouchy, které tam jako trvalý uživatel vidím se příště projektantovi v jeho návrhu nevyskytovaly,” řekl pro OIK TV náměstek hejtmana Pardubického kraje Jaromír Dušek. Starosta města Ústí nad Orlicí Petr Hájek k tomu dodal: “To nejdůležitější, co se v průběhu přípravy nepodařilo zrealizovat je zakomponovat historickou budovu do současného nového nádraží, to je holý fakt.”
Největším změnou je podoba nové výpravní budovy. Je veřejným tajemstvím, že velká část cestujících a obyvatel města se s ní bude sžívat těžko. Investor si ale stojí na svém. “Je to úměrné tomu, co tam projektant nakreslil. Aby se více méně i ekonomicky finančně budova nebyla nebyla náročná a současně plnila základní funkci, která ta výpravní budova má plnit,” řekl pro OIK TV náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.
Kompletní obnova železničního uzlu v Ústí nad Orlicí měla přijít podle celkově na cca. 900 miliónů, během stavby se však dostala podle MF Dnes na 1,4 miliardy korun. Uvidíme, jak dopadnou další železniční stavby v našem kraji, které se chystají. “Na Pardubice a na Českou Třebovou se zpracovávají v tuto chvíli dokumentace pro územní rozhodnutí. Zhruba za tři až za tři a půl roku by se mohly tyto stavby rozběhnout,” dodal Nejezchleb. Co se týče posledního úseku, Ústí nad Orlicí – Choceň, zde SŽDC pracuje na posuzování vlivu stavby na životní prostředí a na dokumentaci pro územní řízení. Díky složitosti se nepočítá s jeho realizací do roku 2020.