MLADĚJOV NA MORAVĚ – Po letech úsilí se dobrovolníkům ze spolku Mladějovská průmyslová dráha podařilo zrenovovat a zprovoznit další parní lokomotivu. Stroj typu BS 80 z roku 1951 od známého výrobce ČKD je nejmladší parní lokomotivou v Mladějově na Moravě, mimo ní se spolek stará ještě o dvě polotendrové lokomotivy z let 1921 a 1929. Slavnostní představení opravené lokomotivy BS 80 proběhne v Mladějově na Moravě 4. května u příležitosti zahájení turistické sezóny 2019.
Lokomotiva typu BS 80 sloužila na mladějovské dráze už od roku 1964 při dopravě nákladních vlaků s lupkem a šamotem, později ale změnila své působiště. Letos opravená lokomotiva je jiným exemplářem téhož typu a namísto lupku bude po malebné úzkokolejce pod Hřebečským hřbetem vozit turistické osobní vlaky.
Nová lokomotiva BS 80 pochází z Králodvorských železáren u Berouna, kde tyto lokomotivy jezdily v běžném provozu až do roku 1986. Později byla deponována v Praze, kde ji v roce 2002 zasáhla povodeň, při které byla doslova zaplavená až po komín. Mezi lety 2003 a 2019 se v mladějovských dílnách podrobovala mimořádně náročné opravě, při které bylo mimo jiné nutné zúžit hlavní rám o 50 mm, neboť dnes již neexistující úzkokolejka v Králově Dvoře měla právě o tuto hodnotu širší rozchod než dráha mladějovská.
Opravou a přerozchodováním prošla též dvojkolí, dobrovolníci vyměnili veškeré žárové trubky v kotli a „BéeSka“, jak jí dobrovolníci přezdívají, dostala nový slušivý nátěr, stejný, jaký měla v Králodvorské huti. „Nejnáročnější bylo zúžení rámu a dále pak poskládání lokomotivy do funkčního stavu. Neměli jsme k dispozici kompletní dokumentaci a tak jsme se museli řídit i zkušenostmi z oprav dalších dvou našich parniček. Řešili jsme spoustu neobvyklých problémů, například opakované čištění od vltavského bahna,“ doplňuje k opravě předseda spolku Martin Janata. „V průběhu opravy jsme také museli vyrobit několik celků zcela nově, protože původní díly již nešlo opravit, nebo se nedochovaly.“
V sobotu 4. května bude lokomotiva BS 80 v provozu pro veřejnost i se svou starší parní kolegyní Krauss Linz č. 1, a to podle zvláštního jízdního řádu. Pravidelný turistický provoz úzkokolejky potom bude pokračovat ve vyhlášených termínech od května až do konce září, v období letních prázdnin pak každou sobotu. I v letošní sezóně mají návštěvníci mladějovské úzkokolejky možnost zarezervovat si jízdenky na výletní vlaky on-line.
Jedenáctikilometrová mladějovská drážka o rozchodu pouhých 600 mm byla vybudována na sklonku první světové války pro dopravu tehdy strategických surovin – lupku a šamotu. Svému účelu sloužila až do roku 1991, kdy byly doly na Hřebči i šamotka v Mladějově na Moravě kvůli nerentabilitě uzavřeny. Až do konce provozu byly na úzkokolejce využívány původní parní lokomotivy polotendrové konstrukce, které se nikdy nepodařilo nahradit modernějšími motorovými, díky čemuž se dochovaly dodnes. Také díky tomu nepotkal mladějovskou úzkokolejku osud ostatních průmyslových drážek, ale jako unikátní technická památka se za úsilí mnoha dobrovolníků stala vyhledávaným turistickým cílem.
Marek Skalka
Mladějovská průmyslová dráha, z. s.
zeleznice@mladejov.cz
www.mladejov.cz