ÚSTÍ NAD ORLICÍ – Kostel Nanebevzetí Panny Marie byl dějištěm dalšího pokračování Festivalu duchovní hudby svaté Cecílie.
Závěrečnou tečkou celé akce, během níž došlo na vystoupení pěveckých sborů a varhaníků, mělo být provedení děl orlickoústeckého rodáka, kterým však nebyl Jaroslav Kocian, jak by se dalo očekávat. “Za námi je vidět stará škola, kde se v roce 1826 narodil český skladatel Alois Hnilička, syn Františka Hnilička, a tak jako jeho otec i on byl dlouholetým členem Cecilské hudební jednoty,” odtajnil jméno osobnosti badatel a regenschori Smíšeného pěveckého sboru Salvátor Chrudim Tomáš Židek.
Právě pod jeho vedením si publikum v orlickoústeckém chrámu Páně mohlo vychutnat “Mši Es dur, op. 184” v podání Smíšeného pěveckého sboru Salvátor Chrudim a Vysokoškolského uměleckého souboru Pardubice. Příchozí tak vyslechli i píseň Benedictus, která zazněla při audienci u papeže.
Uvedení díla Aloise Hniličky bylo zážitkem i pro členy Cecilské hudební jednoty. Přestože byl skladatel jejich předchůdcem, a některé ze svých kompozic hudební jednotě dokonce věnoval, pro řadu z nich to bylo první setkání s jeho tvorbou. “V tom komorním složení nemáme na to obsazení, abychom takové dílo provedli. Takže jsme rádi, že pan Židek, on se vlastně Aloisi Hniličkovi věnuje na té akademické rovině, on to vlastně objevil znovu a uvedl v život, takže jsme moc rádi,” sdělila OIK TV regenschori Cecilské hudební jednoty Ústí nad Orlicí Cecilie Pecháčková.
Jiným s trochou nadsázky pokladem, který Tomáš Židek dokázal nalézt v pomyslné truhlici, bylo Hniličkovo “Stabat Mater”. “Které je výjimečné tím, že zaprvé je v českém jazyce, což je rarita, většinou se tyto skladby komponovaly na latinský text, je pro dva sbory, sólisty a smyčcový orchestr, takže to si myslím, že je úplná rarita nejenom v české hudbě, ale možná i ve světové,” uvedl badatel a regenschori Smíšeného pěveckého sboru Salvátor Chrudim Tomáš Židek.
Práce z roku 1883 zakončila 24. ročník Festivalu duchovní hudby svaté Cecílie.