ORLICKOÚSTECKO – Po vstupu do nového roku mají silničáři po celé republice plné ruce práce. Silné sněžení a mrazy dosahující až -25 °C dorazily v minulém týdnu i do našeho regionu a komplikují dopravu.
Ze sněhové nadílky mají radost především děti a třeba lyžaři. Nadšení ale rozhodně nejsou řidiči nebo silničáři. V letošní zimě se rozhodně nenudí ani na Správě a údržbě silnic v Ústí nad Orlicí.
“Zatím nám zima ukázala, co umí. Na konci roku nám ukázala náledí a ledovku a letos nám ukazuje v podstatě spousty sněhu a vítr a to dělá v podstatě největší problémy, protože nafoukávají se závěje, sněhový jazyky,” řekl vedoucí provozu SÚS Ústí nad Orlicí Luboš Marek.
Na odstraňování sněhu vyráží do terénu veškerá technika. “Tady přímo na středisku je šest okruhů zimní údržby z toho jsou čtyři vlastní a dvě dodavatelský, takže k tomu přichazí potom traktorový radličky nasmlouvaný a v dnešních dnech přicházejí v podstatě už i sněhový frézy,” sdělil vedoucí provozu SÚS Ústí nad Orlicí Luboš Marek. “Teď se střídáme po dvanácti hodinách, tak během těch dvanácti hodin strávíme v průměru tak 9-10 hodin čistej jízdy za volantem,” řekl řidič Jiří Sršeň.
Na silnicích se lze setkat se dvěma typy údržby. Inertním a chemickým. Komunikace jsou buď prohrnovány pluhem a posypány drtí či pískem anebo sypány solí se skrápěním solánkou. Udržet silnice v co možná nejlepším stavu stojí také nemalé peníze. “Jeden okres při tejhle zimě je jeden milion v podstatě nákladově jeden den zimy, nedá se to v podstatě specifikovat, protože vyjedete se sypačem, dojedete zpátky a máte vypysypané 7 tun soli a stojí vás to 15 tisíc a když vyjedete s inertem stojí vás to sice míň, ale musíte se tam vracet častějc,” řekl vedoucí provozu SÚS Ústí nad Orlicí Luboš Marek.
Podle silničářů situaci někdy komplikují i sami řidiči. “Tímhle bych je chtěl poprosit, aby nám umožňovali volnej průjezd, aby se zastavovali. Oni aby zastavili a dali nám přednost a né, aby jsme my museli zastavovat každýmu autu a počkat až oni kolem nás projedou, strašně nás to zdržuje,” řekl řidič Jiří Sršeň.
Správa a údržba silnic Pardubického kraje se stará o silnice II. a III. tříd v majetku kraje. Celkem se jedná o 3649 km silnic, 809 mostů, 50 podjezdů a 1 tunel.