ČESKÁ TŘEBOVÁ – Již nějakou dobu, ale minimálně od letošního dubna, se ve městě diskutuje o tom, že bude rozděleno na dvě poloviny. To je nejčernější scénář modernizace koridoru. Podél železnice by totiž měly být vybudovány až pět metrů vysoké protihlukové stěny.
11. dubna proběhla veřejná prezentace záměru modernizace železniční tratě v České Třebové. Nejpalčivějším místem celého projektu, jehož investorem je Správa železniční dopravní cesty, jsou protihluková opatření. “Navržené protihlukové stěny představují naprosto standardní řešení k ochraně takzvaného chráněného vnějšího prostoru. Jejich výška i další parametry představují nutné minimum k dodržení platných hlukových limitů,” sdělila OIK TV mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.
Už na veřejném projednání někteří obyvatelé poukazovali na to, že provoz je možné odhlučnit i jinými způsoby. O těch na odborné prezentaci uspořádané skupinou aktivistů pohovořil specialista Jan Eisenreich. Proti až pětimetrovým zvukovým bariérám se usnesením postavili zastupitelé města a peticí jeho obyvatelé. “V tom 1. kole před prázdninami, v podstatě za měsíc, se sebralo dvanáct set třicet plus nějaké drobné podpisů,” uvedl zástupce petičního výboru Martin Horák.
Pomyslný souboj nadále pokračuje po občanské i úřední linii. Organizátoři petice nadále sbírají podpisy, radnice jedná s investorem stavby. “Naštěstí to funguje tak, že nebojujeme proti sobě s radnicí, ale naopak, že je to společný zájem nás občanů i lidí, kteří vedou tohle město,” řekl Martin Horák.
Postup zmíněné aliance možná přinese své výsledky. “Co jsme chtěli udělat my jako město, že uděláme revizi celé hlukové studie, tak tuto záležitost na sebe vzala SŽDC. V měsíci červenci vypsali výběrové řízení na dodavatele této hlukové studie,” doplnil starosta města Jaroslav Zedník.
Odpůrcům tak svitla naděje, ale vyhráno nemají. “Výsledkem této revize nebo této hlukové studie může být i konstatování, že hlukový limit není možné splnit jinak než pomocí už navržených protihlukových stěn,” řekla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.
Jaký bude výsledek nových měření a výpočtů nelze předjímat, ale pozitivem by mohlo být, že Správa železniční dopravy cesty se k připomínkám nepostavila zády. “Už ve výběrovém řízení bylo v zadání, že tato studie bude dále podléhat konzultacím jak s hygienou, tak s městem Česká Třebová,” uvedl starosta Jaroslav Zedník.
První dílčí výsledky zrevidované hlukové studie by mohly vejít ve známost v listopadu letošního roku.