PARDUBICE – Dopravu u České Třebové už dva roky komplikují kamiony směřující ze silnice I/14 do areálu logistického překladiště společnosti Metrans a zpět. K projednání její úpravy se v pátek sešli zástupci Pardubického kraje, Lesů České republiky, Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) a města České Třebové. Setkání inicioval hejtman Pardubického kraje Martin Netolický s náměstkem pro dopravu a dopravní obslužnost Jaromír Dušek.
Problém jízd kamionů od silnice číslo I/14 u společnosti Korado po areál Metransu bude řešen investicí rozdělenou na dvě části. „Bohužel v příštím roce bude provedena jen část, kterou zaplatí Pardubický kraj. Úsek pod třemi mosty bude nadále na rekonstrukci čekat, protože investice není připravena a bude muset být financována sdružením prostředků. Náš kraj splní, co slíbil, už v roce 2015. Ostatní bude záviset na vůli ostatních partnerů včetně města,“ popsal aktuální situaci hejtman Martin Netolický. Pardubický kraj bude tedy investorem rekonstrukce úseku silnice III/35847 od odbočky na Semanínskou ulici k odbočce na areál Metrans a do obce Semanín. Řeší nejen rozšíření a zvýšení nosnosti silnice, ale také souběžné trasování Semanínského potoka.
„Ukazuje se, že logistická centra často vznikají na velmi nevhodných místech bez zajištěného dopravního napojení kapacitně dostačujícími silnicemi. Města a jejich stavební úřady by ale měly myslet nejenom na příslib nových pracovních míst, ale i na rizika budoucích provozních problémů a nákladů, která následně už investor neřeší. Tyto problémy pak dopadají na obce a kraj,“ konstatoval náměstek hejtmana Jaromír Dušek.
Pro druhý úsek silnice od I/14 u Korada pod takzvané Mosty k odbočce na Semanínskou ulici je projektová dokumentace pro rekonstrukci vypracována. Financování rekonstrukce tohoto úseku zatím není zajištěno, původní předpoklad, že investorem tohoto úseku bude SŽDC, nepotvrdil žádný z přítomných odpovědných pracovníků SŽDC. Tento úsek má tři majitele: silnice patří Pardubickému kraji, Semanínský potok má jako vlastníka Lesy ČR a oblouky mostu a jeho zajištění je ve vlastnictví SŽDC. Investice má umožnit obousměrný provoz kamionů. Bude upravovat mosty a jejich profil i šířku vozovky, Semanínský potok bude sveden do nového zatrubnění s větším profilem, umístěného pod povrchem vozovky. Povrch vozovky po rekonstrukci bude přibližně o 66 cm níže, než je v současnosti.
„Jako reálné se ukazuje, aby se na této potřebné investici podíleli všichni vlastníci, každý svým dílem odpovídajícím rozsahu na celkové investici. Finanční spoluúčast přislíbil také ředitel společnosti Metrans Jiří Samek,“ řekl k problému Martin Netolický. „Tato sdružená investice by pak měla být podpořena finančními prostředky Státního fondu dopravní infrastruktury,“ doplnil Martin Netolický. Žadatelem o dotaci ze SFDI bude Pardubický kraj.
Město Česká Třebová nyní rozešle projektovou dokumentaci partnerům, vypočte se finanční podíl spojený například se zajištěním stavby pilotáží, s přeložením potoka a se snížením výšky komunikace a její výstavbou.