PARDUBICE – Matematika je pro mnohé žáky postrachem. Učitelé se ji proto snaží přiblížit svým svěřencům zábavnou formou. Jedná se o postupy, které by se mohly pojmenovat podle Komenského „škola hrou“. Na Základní škole Pardubice, Staňkova 128 učí už několik let matematiku pomocí Hejného metody. Do jedné z hodin ve 3. třídě zavítal i radní pro školství Bohumil Bernášek.
„Nové přístupy ve výuce jsou bezesporu přínosem nejen pro žáky, ale i pro učitele. Rád jsem tedy přijal pozvání na hodinu matematiky, kde se učí alternativní metodou. Překvapilo mě logické myšlení žáků při řešení zadaných úloh i jejich soustředění a zájem“ sdělil Bohumil Bernášek.
Na mnoha školách zkouší nově učit matematiku podle Hejného metody. Tato metoda je založena na respektování 12 klíčových principů a vede k objevování matematiky dítětem radostnou a nedominantní formou. Žák objevuje, nalézá souvislosti, pohybuje se v prostředí, které je mu blízké. Učitelova dominantní role je nahrazena rolí průvodce. Tato metoda je nejvíce rozšířená na základních školách a začíná se prosazovat i na středních školách. Práce ve skupinách je plná vzájemných interakcí mezi žáky, kteří si vzájemně pomáhají a vysvětlují. Jakákoliv chyba je příležitostí k učení, dalšímu objevování a hledání zákonitostí a souvislostí. „Ze dvanácti klíčových principů, na kterých je metoda Hejného založená, má princip podpora spolupráce široký přesah mimo matematiku. V tom vidím její další velký potenciál,“ řekla Gisela Kostelecká, ředitelka základní školy.
Děti mají i domácí úkoly, které zpracovávají v týdenním režimu, takže je možné vše konzultovat s učiteli. Tuto možnost mají i rodiče, kteří mají pravidelná setkání, kde se s výukovým systémem seznamují. „Příprava na hodiny matematiky je sice náročná, ale velkou odměnou mi je radost žáků a to, že se na matematiku těší a matematika je opravdu baví. Teď už je podle oblíbenosti před matematikou jen tělocvik,“ poznamenala učitelka matematiky Pavlína Dlabková.
„Náš školský systém bohužel trochu zapomíná na nadané děti. Jsem velice rád, že některé ZŠ nečekají na pokyny shora a situaci aktivně řeší. Přístup vedení školy a pedagogů ze ZŠ Pardubice, Staňkova 128 je v tomto směru vzorový,“ dodal Bohumil Bernášek.