PARDUBICE / ČESKÁ TŘEBOVÁ – Zastavování vlaků vyšší kvality EuroCity (EC) se po několika letech úsilí konečně dočkali také v České Třebové. Hejtman Martin Netolický se na tom domluvil s ministrem dopravy Zdeňkem Žákem a generálním ředitelem Českých drah Daliborem Zeleným. Od 15. prosince 2013, tedy s platností nového vlakového jízdního řádu pro rok 2014/2015, budou v České Třebové zastavovat všechny vlaky kategorie EC.
Českotřebovská železniční stanice je nejenom pro Pardubický kraj důležitým dopravním uzlem. „Jeho součástí je multifunkční dopravní terminál sloužící k přestupu mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy s rozsáhlým podzemním parkovištěm. Region tak bude mít spojení vlaky nejvyšší kategorie (EC) v hodinovém intervalu, každou 41. minutu ve směru do Prahy a 17. minutu ve směru na Brno. Ačkoliv mi bylo až trapné řešit takovou věc na úrovni hejtman – ministr, jsem velmi rád, že se tuto změnu podařilo prosadit. Panu ministrovi Žákovi patří velký dík, zase jednou zvítězil zdravý rozum,“ vysvětlil hejtman Martin Netolický, který se snažil přesvědčit již ministrova předchůdce Stanjuru při jeho návštěvě regionu letos v dubnu, uspěl však až u ministra Žáka. „Pravidelným hodinovým intervalem v obou směrech chceme lidem vyjít vstříc tak, aby jim státní podnik nabídl na této trase lepší služby,“ objasnil své rozhodnutí ministr dopravy Zdeněk Žák.
Hejtman na dané téma jednal také opakovaně s generálním ředitelem Českých drah Daliborem Zeleným. „České dráhy dlouhodobě zvyšují nabídku i kvalitu spojení pro tento region, což se pozitivně odráží v počtu cestujících. Věřím, že tento krok přivede na železnici další zákazníky,“ doplnil generální ředitel ČD Dalibor Zelený. I při zastavování vlaků zůstávají jízdní doby stejné, jako kdyby vlaky nezastavovaly.
Požadavky kraje na ministerstvo jako objednatele nadregionální dopravy byly podle hejtmana Martina Netolického zcela na místě. „Centralizovali jsme autobusové linky veřejné dopravy z celého okolí právě k tomuto terminálu. Ten se stal nadregionálním centrem dopravy pro oblast zahrnující Svitavy, Litomyšl, Lanškroun a Ústí nad Orlicí včetně přilehlých oblastí. Z terminálu je také každou hodinu zajištěna návaznost na dálkové vlaky v relaci Praha – Ostrava,“ uzavřel hejtman Martin Netolický.
V minulosti probíhala řada jednání na úrovni kraje a města s vedením ministerstva dopravy, bohužel bez většího úspěchu. Ledy se pohnuly až po nástupu Zdeňka Žáka a Dalibora Zeleného. Oba uvedené opatření považují za systémově správné.