PARDUBICE – Pardubický kraj patří mezi nejaktivnější regiony v čerpání finančních prostředků na nové technologie v silničním hospodářství. Prohlásil to Tomáš Čoček, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury, který program na podporu inovací podporuje. Jeden z projektů si Čoček přijel na pozvání Pardubického kraje prohlédnout osobně.
Správa a údržba silnic Pardubického kraje dokončila projekt s názvem Reprofilace neúnosných okrajů silnic III. třídy. Spočívá v odzkoušení nové technologie oprav okrajů vozovek a jejich konstrukcí. Ta má ušetřit nejen finanční prostředky, ale i urychlit samotné stavební práce. Projekt je spolufinancován Státním fondem dopravní infrastruktury a Pardubickým krajem. „Všichni víme, v jakém stavu silnice v České republice jsou. Vítám proto veškeré tyto aktivity, které mohou zkvalitnit práci a ušetřit finanční prostředky. Chci tyto technologie v rámci investic Pardubického kraje i nadále podporovat,“ řekla Ludmila Navrátilová, radní Pardubického kraje zodpovědná za investice a majetek.
Pilotní projekt se uskutečnil na silnici III. třídy mezi Medlešicemi a Dřenicemi v délce necelého jednoho kilometru. Cílem bylo odzkoušet novou technologii na výspravu propadlých okrajů silnice, kdy jsou odstraněny staré vrstvy okraje vozovky, jsou stabilizovány konstrukční vrstvy a je doplněna konstrukce. Následně je na nich položen nový povrch v podobě živičného souvrství. „Tento typ projektu se dá realizovat u silnic, které jsou ve svém středu v dobrém stavu a které není třeba zbytečně opravovat. Zjednodušeně řečeno, opravujeme pouze zhruba jeden metr na každé straně silnice a šetříme tím nejen čas, ale i peníze,“ řekl Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Celou šířku vozovky je možno opatřit různě kvalitním a různě drahým povrchem v návaznosti na požadavky dopravní zátěže. „Neznamená to, že bychom práci v tomto případě nedokončili. Chceme totiž pozorovat, jak se takto opravená vozovka bude v plném provozu chovat bez zakrytí,“ vysvětlil Miroslav Němec.
Pardubický kraj má v zásobě další projekty, které by mohly být financovány z programu Státního fondu dopravní infrastruktury na podporu nových technologií. Jedná se například o nové typy svodidel, moderní technologie tenkovrstvých úprav silnic II. a III. třídy s protismykovými nátěry, nebo třeba ověřování nového, patentově chráněného konstrukčního řešení přejezdních mostků podél komunikací. V tomto posledním případě se jedná se o nový typ konstrukcí, který má mimo jiné snížit riziko a především následky případných nehod.
„Program fondu vznikl před třemi lety a Pardubický kraj v něm předkládá nejvíce projektů. Přistoupil k tomu velmi aktivně. Kraj je díky tomu úspěšný v čerpání prostředků na projekty, které – pokud se osvědčí – mohou být vzorem i pro ostatní kraje,“ řekl Tomáš Čoček, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury. Do Pardubického kraje si přijel prohlédnout už třetí projekt. Tím předchozím byla například pokládka tzv. tichých krytů v Pardubicích.
V letošním roce výdaje na nové technologie do oprav silnic přesáhnou částku 50 milionů korun. Projeví se nejen vznikem nových postupů, ale i stavebně-technickou podobou na některých silnicích.