PARDUBICE – Na prioritě výstavby rychlostní komunikace R35 se ve čtvrtek na pracovním jednání v Pardubicích shodli hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Podle realistického scénáře by měla být v délce 110 kilometrů kompletně dokončena do roku 2020. „Soustředili jsme se na ta témata, která jsou realizovatelná v dohledné době a shodli jsme se takřka ve všech bodech jednání,“ konstatoval hejtman Martin Netolický.
Ten velmi uvítal návštěvu ministra dopravy v regionu: „Je to evidentně jeden z ministrů, který vyjíždí do regionů a jeví zájem o naše problémy. Je vidět, že je to bývalý primátor Opavy, protože problematiku vnímá nejenom z centrálního pohledu,“ ocenil ministra Martin Netolický a pokračoval: „Jsme na stejné lodi v mnoha ohledech. V současné situaci není podstatné, v jaké politické konstelaci působí vláda. V tuto chvíli řešíme věcné problémy, které se týkají dopravy, dopravní obslužnosti a infrastruktury. Ministr po svém nástupu vyslovil prioritu silnice R35. Ihned jsme jeho záměry aktivně podpořili.“
S věcností jednání byl maximálně spokojený i ministr Stanjura. „V silniční dopravě považuji za prioritu číslo jedna dobudování silnice R35. Včera jsme oznámili několikaletou rekonstrukci dálnice D1, která by probíhala mnohem klidněji, pokud by stála silnice R35. Naším úkolem je urychlit přípravu a zahájit jednotlivé stavby R35,“ konstatoval. První dva úseky R35 připravuje ministerstvo tak, aby mohly být soutěženy v roce 2014 a na jaře roku 2015 byla započata jejich výstavba. Hejtman Netolický kvitoval, že ministerstvo má připraveny v rozpočtu prostředky na výkupy pozemků, bez kterých se realizace R35 neposune dále.
Ministerstvo je připraveno platit kompenzace za D1
Na otázku problematiky přesunu kamionů z opravované dálnice reagoval ministr velmi rozhodně: „Pevně doufám, že kamiony zůstanou na D1, naší snahou je udržet je na dálnici. Budou uzavřeny minimálně dva sjezdy před každou uzavírkou. Nicméně jsme připraveni škody, které vzniknou díky uzávěrce D1, kompenzovat, ať už krajům nebo obcím. Pokud stát modernizuje své silnice, nemůže to být na úkor silnic jiných vlastníků.“ Jednalo se i o výtlucích na silnicích II. a III. třídy, ale i v majetku státu. Hejtman předal ministrovi také seznam 93 silnic na území regionu, které jsou v kritickém stavu a vyžadují investice.
Projekty v železniční dopravě
Ještě letos by měla být zahájena první etapa modernizace tratě Pardubice – Hradec Králové. „Očekáváme, že zdvoukolejnění této trati přinese její větší propustnost a zvýší komfort cestujících,“ komentoval Netolický. Ministr připomněl, že rekonstrukce železniční stanice Ústí nad Orlicí už začala a připravuje se velká stavba Ústí nad Orlicí – Choceň. S tou ministerstvo počítá v příštím programovacím období v rámci Operačního programu Doprava II v letech 2014 až 2020, náklady odhaduje na 6,5 miliardy korun.