PARDUBICE – Zástupci středních odborných škol a vzdělávacích institucí z celé republiky se v minulém týdnu v pardubickém hotelu Zlatá štika zúčastnili semináře k projektu ministerstva školství. Nese název UNIV 3 a v podstatě učí učitele vzdělávat dospělé. Pracovníci Národního ústavu pro vzdělávání seznámili účastníky setkání s pravidly pro přípravu modulových programů dalšího vzdělávání podle standardů Národní soustavy kvalifikací. Vítaná možnost, jak mohou lidé na základě svých dosažených znalostí získat kvalifikaci, aniž by museli znovu do klasické školy.
Pardubický kraj, kde se do projektu již zapojilo přibližně 13 škol, byl na semináři k vybraným profesním kvalifikacím zastoupen Střední školou potravinářství a služeb Pardubice a Labskou hotelovou střední odbornou školou a Středním odborným učilištěm Pardubice, s.r.o. „Předpokladem úspěšnosti projektu je dobrá spolupráce mezi odbornými školami, úřadem práce a zaměstnavateli. Vzhledem ke zkušenostem z předchozích projektů UNIV a UNIV 2 KRAJE, které byly zaměřeny na postupnou přeměnu středních odborných škol v centra celoživotního učení a do nichž se v Pardubickém kraji zapojilo 23 škol, jsem přesvědčena o tom, že projekt bude úspěšný a pomůže zvýšit šance zapojených občanů na pracovním trhu,“ říká náměstkyně hejtmana Jana Pernicová, zodpovědná za školství, kulturu a památkovou péči.
Projekt má lidem pomoci využít při rekvalifikacích znalostí a dovedností nabytých během života mimo školní vyučování. Jejich zhodnocení v rámci procesu uznávání umožňují standardy vytvořené dle nového zákona o zaměstnanosti. „Záměrem řešitelů projektu je to, aby se zájemce o přípravu na zkoušku nemusel účastnit vzdělávacího programu v plném rozsahu, ale aby se mohl skutečně učit jen to, co mu pro naplnění standardu chybí,“ vysvětluje metodička projektu v Pardubickém kraji Elena Zrebená. Cílem aktivity je připravit 350 modulově koncipovaných rekvalifikačních programů vycházejících z potřeb trhu práce. Ty budou po ukončení projektu k dispozici všem subjektům poskytujícím rekvalifikační vzdělávání a současně budou využívány i v procesu akreditace rekvalifikací. Systémem složení zkoušek v jednotlivých profesních kvalifikacích může klient dojít i k výučnímu listu.