ČESKÁ TŘEBOVÁ – V dubnu letošního roku se českotřebovská veřejnost dozvěděla o tom, že v souvislosti s plánovanou modernizací koridoru by mohlo dojít k výstavbě až pět metrů vysokých protihlukových stěn podél železniční trati.
V květnu proběhla prezentace alternativních řešení a byla spuštěna petice proti původnímu návrhu odhlučňovacích opatření ze strany Správy železniční dopravní cesty. Šiky protestujících se od října mohou rozšířit o on-line signatáře. “My jsme se nakonec rozhodli, abychom umožnili ještě spoustě jiných lidí, kteří to mají třeba do Třebové daleko, nebo je to pro ně méně pohodlné, tak aby se k tomu mohli připojit,” zdůvodnil zpřístupnění petice na internetu zástupce petičního výboru Martin Horák, podle nějž má tento krok rozvířit širší diskusi a ukázat, že podoba opatření leží na srdci nejen obyvatelům České Třebové.
Bez ohledu na to, zda dokument podepsali v papírové, nebo virtuální verzi, bude signatáře zajímat výsledek revize hlukové studie. “Všechna ta měření jsou někde uprostřed té doby, kdy se všechna ta měření budou dělat. Nějaký první dílčí výsledek bude známý až na konci listopadu,” sdělila OIK TV mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radka Pistoriusová.
V té době už bude na radnici úřadovat nové vedení města. Jeho zástupci by ve vyjednávání pro veřejnost přijatelných zvukových bariér měli mít jednu ze zásadních rolí. Alespoň podle vyjádření mluvčí investora stavby i zástupce petičního výboru. “Správa železniční dopravní cesty chce samozřejmě otevřeně a intenzivně spolupracovat s městem Česká Třebová, a proto požádala o delegování zástupců města, kteří se budou účastnit při zpracování výsledků té hlukové studie,” uvedla Radka Pistoriusová. “Na to potom musí město nějak zareagovat a tím klíčovým hráčem je v tom skutečně město, které vstoupí potom do toho stavebního řízení se SŽDC,” vidí situaci jednoznačně Martin Horák.
Zástupce petičního výboru OIK TV rovněž prozradil, jakým směrem by se požadavky města měly ubírat. “Ta původní studie se stěnami nepočítala s tím, že by tam měly být antivibrační rohože, což je klíčová věc podle mě, protože to těm lidem, kteří žijí kolem trati, vadí podstatně víc než ten hluk, který odezní, když ten vlak odjede,” řekl Martin Horák.
Vývoj problematiky budeme bedlivě sledovat a seznámíme Vás s ním v některé z dalších reportáží.