ORLICKOÚSTECKO – Fanoušci železniční nostalgie se mají i na podzim v Pardubickém kraji na co těšit. V sobotu 7. října je totiž čekají oslavy 150 let od zprovoznění někdejší Moravské pohraniční dráhy z Dolní Lipky přes Hanušovice do Šternberka. Centrum oslav bude umístěno v prostorách železniční stanice a výtopny v Dolní Lipce, kam budou zájemce svážet historické parní vlaky. Ti se mohou těšit nejen na umístěné exponáty, ale také komentované prohlídky, představení budoucího železničního muzea v Dolní Lipce či přednášky o historii samotné dráhy. Po celý den bude zajištěn hudební doprovod a občerstvení.
„Ve spolupráci s Českými drahami a Muzeem starých strojů a technologií v Žamberku si chceme připomenout významné výročí 150 let od zprovoznění někdejší Moravské pohraniční dráhy z Dolní Lipky přes Hanušovice do Šternberka, po které se první vlaky projel 15. října 1873. Jedná se tak o vyvrcholení letošních jízd parních vlaků v Pardubickém kraji, které každoročně lákají velké množství železničních nadšenců. Věřím, že nejen ti ocení také oslavy v Dolní Lipce, které se uskuteční v sobotu 7. října. Do Dolní Lipky se bude možné dopravit stylově parními vlaky z České Třebové, Týniště nad Orlicí, Olomouce, ale také polského Klodzka. Na místě pak budou kromě souprav, kterými bude možné se svézt, vystaveny také lokomotivy novějšího data výroby jako například Sergej či Hektor. Součástí akce budou komentované ukázky techniky, prezentace budoucího železničního muzea či samozřejmě přednášky o historii trati,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že v průběhu dne bude v Dolní Lipce připraveno také občerstvení a hudební doprovod, který zajistí kapela Mifo Band z Králík.
Organizátory akce jsou Pardubický kraj, České dráhy a Muzeum starých strojů a technologií za přispění řady partnerů. Podle obchodního manažera Českých drah pro Pardubický kraj Josefa Huryty je akce naplánována tak, aby ji mohli navštívit lidé ze všech koutů nejen Pardubického kraje. „Celý program bude zajištěn tak, aby se do Dolní Lipky mohli dopravit návštěvníci nejen z Pardubického kraje, ale i ze vzdálenějších regionů. Pro cestující směrem od Prahy a Pardubic je optimální napojení na parní vlak v Ústí nad Orlicí. Z Olomouce pak pojede nejprve elektrická trakce do Šumperka a následně do Dolní Lipky již parní vlak. Stejný režim bude veden na cestě zpět,“ řekl Josef Huryta.
Podle předsedy Muzea starých strojů a technologií Michala Bednáře je cílem organizátorů přilákat návštěvníky také z Polska. „Na pravidelných jízdách do Polska, kde je naším partnerem muzeum ve Slezské Javořině, vidíme, že pára je u našich sousedů velmi populární. Domluvili jsme se tedy, že bychom soupravu, kterou využíváme pro letní parní jízdy v Pardubickém kraji, využili pro jízdu z Klodzka do Dolní Lipky a zpět, čímž bychom si mohli přivést velké množství fanoušků železniční nostalgie z Polska,“ sdělil Michal Bednář, s tím že lokomotiva 431.032 Ventilovka pojede s historickou soupravou ve směru od Týniště nad Orlicí a v Letohradu se spojí s lokomotivou 423.009 Velký Bejček, kterou zajišťují České dráhy. Společně pak obě soupravy v atraktivní přípřeži dorazí do Dolní Lipky.
Na jaké lokomotivy se můžete těšit?
– Lokomotiva 423.009 Velký Bejček
– Lokomotiva 431.032 Ventilovka
– Lokomotiva 555.0153 Němka
– Lokomotiva 464.202 Rosnička
– Lokomotiva 310.922 – statická ukázka
– Lokomotiva Prasátko – statická ukázka
– Lokomotiva T 435.0 Hektor – statická ukázka
– Lokomotiva 781 Sergej – statická ukázka
– Lokomotiva 770 Čmelák – statická ukázka
Připravované trasy:
– Česká Třebová – Dolní Lipka a zpět
– Týniště nad Orlicí – Letohrad – Dolní Lipka a zpět
– Dolní Lipka – Hanušovice a zpět
– Dolní Lipka – Štíty a zpět
– Olomouc – Šumperk – Dolní Lipka a zpět
– Klodzko – Dolní Lipka a zpět